• Wat is een landingspagina?

    januari 3, 2017
  • Je hebt een website en denkt het allemaal goed ingeregeld te hebben, krijg je tijdens de verjaardag de vraag of jouw product of dienst ook te vinden is via een landingspagina. Help! Wat is een landingspagina? En nog belangrijker: waarom zou je een landingspagina instellen? En tenslotte als je overtuigd bent: hoe maak je een landingspagina? In dit blog geef ik je antwoord op deze 3 vragen.

  • Wat is een landingspagina?

    Een landingspagina is een specifieke, losse (web)pagina in je website waar je bezoekers via een mailing, sociale media of advertentie (een campagne wordt dit vaak genoemd) naar toe stuurt. Je kunt een landingspagina hebben voor het inschrijven van je nieuwsbrief of downloaden van een e-book of uiteraard het verkopen van een training of product.

    Het doel van een landingspagina is om te zorgen voor minimale afleiding en je bezoeker te overtuigen om  1 bepaalde actie te doen. Vaak is de landingspagina gefocust op een product of doelgroep. Je maakt het je bezoeker zo gemakkelijk mogelijk door het aanbieden van een knop om tot de gewenste actie over te gaan (bijv: schrijf je nu in, probeer nu, download hier, ja ik doe mee..)

  • Waarom een landingspagina instellen?

    Ik noem je 5 redenen voor het gebruik van een landingspagina:

    1. Een landingspagina helpt om je (nieuwe) product/dienst onder de aandacht te brengen.
    2. Het instellen van een landingspagina is eenvoudig met een groot resultaat.
    3. Door het onder de aandacht brengen van 1 product/dienst haal je met je landingspagina een hogere conversie (gewenste resultaten) wat meer leads(geïnteresseerde klanten) oplevert.
    4. Het is een snelle manier om je bezoekers uit te nodigen om een product of dienst te kopen of om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief.
    5. Er wordt vaak nagedacht over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar veel minder waar de bezoeker dan terechtkomt. Een voordeel van een landingspagina is dat er niet doorgeklikt kan worden naar andere onderdelen van je website (bijv. blogs of referenties) zodat er minimale kans op afleiding en vertrek van je pagina is en daardoor meer kans op de gewenste actie. 
  • Hoe maak je een landingspagina?

    Nu je antwoord op de vragen hebt; wat is een landingspagina en waarom een ladingspagina instellen? Blijft de vraag over: hoe doe je dat? Ik geef graag enkele tips hiervoor.

    Eigenlijk is een landingspagina heel eenvoudig opgebouwd en heeft tot doel de bezoeker tot actie over te laten gaan.

    Tips van Sophie:

    • Call to action: Vraag je bezoeker om tot actie over te gaan! Zet de call to action meerdere keren tijdens het lezen van je pagina meerdere keren in. Dit kan in verschillende vormen als een link, een knop waarop geklikt kan worden of een afbeelding
    • Maak de voordelen direct duidelijk: bezoekers scannen je pagina. Zorg dat de voordelen goed zichtbaar zijn. Gebruik hiervoor korte en duidelijke alinea’s. Beperk aanvullende informatie die afleid tot het aanzetten van het doel: call to action.
    • Beperk het aantal externe links: Zorg ervoor dat je bezoeker niet van je pagina weg kan. Als je een link naar een verdiepend artikel plaats, is de bezoeker weg van jouw pagina. Daarom adviseer ik ook om niet je volledig website menu zichtbaar te maken op je landingspagina.
    • What’s in it for me?: Hiermee wil ik 2 dingen zeggen. 1) de bezoeker denkt bij het lezen wat heb ik hieraan? Spreek de bezoeker aan door het gebruik van enkelvoud (jij of u) . 2) Denk bij het maken van je teksten: wat los ik voor de bezoeker op? Waar zit de pijn van de bezoeker?
    • Niet knippen en plakken van teksten: Je hebt je bezoeker vanuit een campagne of via je website op je landingspagina gekregen.  Super! Maar waak ervoor dat je landingspagina geen herhaling wordt van hetgeen je bezoeker al kon lezen op je website of je nieuwsbrief, sociale media. Het herhalen van een aantal woorden is geen probleem, maar voorkom hele knip en plak sessies.
    • Wees duidelijk:  Zorg dat de bezoeker weet wat er verwacht wordt. Hoe kan ik het product of dienst afnemen. Maak duidelijk wat de vervolgstappen van het proces zijn.

    Hoe maak je de landingspagina in WordPress?
    Er zijn twee manieren om een landingspagina te maken. Je kunt een nieuwe pagina maken op je  eigen WordPress website of je kunt een pagina met een externe dienst maken. Een tweetal voorbeelden hiervan zijn: leadpages en instapage. Maak je hier gebruik van dan kun je je landingspagina vanuit deze externe dienst laten werken of via een plug-in met je WordPress site laten communiceren.

    In veel WordPress templates is een landingspagina al ingebouwd als sjabloon. Je kunt via de volgende stappen je landingspagina maken:

    1. Maak een nieuwe pagina aan
    2. Selecteer aan de linkerkant bij pagina attributen de optie ‘landingspagina’
    3. Maak je pagina op met gebruik van de hierboven genoemde tips

    In sommige templates van WordPress is het sjabloon van de landingspagina niet gebouwd. Is dat bij jou ook het geval? Neem dan contact met mij op en ik help je graag verder!

    Heb jij al een landingspagina? Ik zou het leuk vinden als je jouw landingspagina deelt met mij via een reactie op dit blog!